Blog - 26. 3. 2022

Business talk s Tadeášem Kulou

Udržitelné knihkupectví Reknihy vstoupilo na český trh v roce 2019 a na svědomí jej má úspěšný 24letý podnikatel Tadeáš Kula. S prodejem knih začínal prakticky od nuly a na začátku stálo „pouze“ odhodlání a znalost tvorby webových stránek. Kdo je vlastně Tadeáš Kula, jaké byly začátky Reknih a co by poradil začínajícím podnikatelům?

Tadeáši, nedávno jsi byl zařazen do ikonického žebříčku osobností časopisu Forbes 30 pod 30. Co pro tebe tento status znamená?

Být po boku tolika mladých lidí, kteří mění svět k lepšímu, vnímám jako velkou zodpovědnost. Zároveň je to ale pro mě obrovská motivace pokračovat v tom, co s Reknihami děláme a jít dál za vytyčenými cíli.

Dříve ses věnoval tvorbě webů a UX. Čím to, že tě chytly zrovna tyto obory?

Bavily mě příběhy podnikatelů. Bylo to jako si číst rozepsané knihy o jejich raném podnikání. Bavilo mě být u toho, pomáhat jim rozjíždět byznys za pomocí co možná nejlepších stránek a učit se od nich. Celou dobu jsem totiž přemýšlel, jaký směr v dalším podnikání zvolím.

Jaké byly začátky Reknih a s čím nejtěžším ses potýkal?

Jakmile jsem dostal nápad na Reknihy, postavil jsem během jednoho večera e-shop. Nutno podotknout, že bych to tak rychle nezvládl bez předchozích zkušeností. Jako první jsem tam nahrál svoje knihy, tátovu knihovnu a začal prodávat. V prvních měsících jsem byl na všechno sám a dělal Reknihy jako vedlejší projekt ke své práci v malé kanceláři na Václaváku. Jeden můj kolega ze mě byl chvílemi úplně hotový, protože jsem si každý měsíc ubíral dalších pár metrů čtverečních z jeho prostoru. Postupně jsem ale nabíral další kolegy, až se po roce a půl fungování přesunuly Reknihy na svou první pobočku se skladem. Spolu s investicí se to všechno pořádně rozjelo. Nejtěžší potom bylo odvyknout si, že to nemusím dělat sám. Přitom veškeré pozice, které jsem na začátku zastával já, jsou dnes obsazené daleko zkušenějšími lidmi. A všechno najednou funguje ještě lépe.

Jaké jsou klíčové hodnoty Reknih?

Mezi naše klíčové hodnoty bych zařadil čtyři body a všechny je stavím na stejnou úroveň. Prvním je přátelský a férový přístup, protože to definuje nás i naši značku. Vedle stojí udržitelnost, což pro nás znamená dělat věci s ohledem na budoucnost. Zakládám si také na důvěře. Za mě je to základní stavební kámen při navazování vztahů se zákazníky i s týmem. Čtveřici potom uzavírá pojem inovace. Naší ambicí je totiž měnit svět čtení.

Reknihy už mají celkem početný tým. Na čem si při výběru nových kolegů zakládáš?

Určitě je pro nás zásadní team spirit. Záleží nám na tom, aby k nám nový kolega zapadl, souzněl s našimi hodnotami a měl chuť se společně s námi neustále posouvat. Prostě aby k nám zapadl nejen po pracovní stránce.

Jak by tě popsali tví kolegové?

Minulý podzim jsme natáčeli reportáž do televize a reportérka se týmu ptala, jak by mě popsali. Moc mě pobavila odpověď, že mám rád, když věci fungují a nemám rád, když nefungují, a tak bych se vlastně popsal i já sám. Myslím, že tyhle vlastnosti ale vystihují téměř každého podnikatele.

Co je podle tebe pro rozjezd podnikání nejdůležitější?

V první řadě chci určitě říct, že je důležité se toho nebát a začít. Jedna věc je být připravený, ale na druhou stranu někdy je lepší do toho skočit po hlavě. A pak už jen mít odvahu a vytrvat. Člověka po cestě potká spoustu překážek a občas s tím vším chce seknout. Jako to nejzásadnější ale vnímám vytrvat, zkusit se podívat na každý problém jako na příležitost a ono to nakonec všechno dobře dopadne.

Podělíš se o svůj největší fuck-up?

Fuck-upů jsem zažil celou řadu. Většina z nich vyplyne ze špatných odhadů. Například nedávno, když jsme dělali inventuru všech knížek, naplánovali jsme si ji na dva dny. Nakonec to ale byl týden, celý tým se pořádně nadřel a zpozdily se nám kvůli tomu i objednávky. Ale jak se říká, dokud člověk něco nezkusí, neví. Jsem ovšem přesvědčený, že to k podnikání patří. Vždycky se snažím si z toho vzít to pozitivní a poučit se. Učíme se přece z předchozích dní, let i zkušeností.